Top service menu

• Autentisk vin til ærlige priser
  • Fri fragt v. køb for 995 kr.
  • Levering indenfor 3-5 arbejdsdage
Søren Frank: Champagne

Boganmeldelse: Champagne af Søren Frank

Inden man tager på vintur, er det altid godt at læse op på området. I slutningen af maj turen går til Champagne, hvor vi skal ned og besøge Michel Genet, som vi har importeret vin fra i mange, mange år. Vi skal dog også besøge tre andre producenter, da vi altid er på udkig efter nye oplevelser til vores kræsne kunder.

Fra Bourgogne til Barolo til Champagne

Søren Frank er lidt af en institution indenfor vin og gastronomi i Danmark. Siden 1996 har han været ansat hos Berlingske, hvor han løbende anmelder vin og restauranter. Udover sit anmeldervirke har har skrevet forskellige bøger om vin. Værd at fremhæve er især Vinene fra Bourgogne (2008), som byder på et stort vid og virkelig spændende indblik i verdens bedste vinområde. Derudover er hans bog Barolo (2012) også en fornøjelse at læse.

Efter at have læst Søren Franks bøger om Bourgogne og Barolo var forventningerne høje til hans nyeste bog om Champagne, som udkom i 2017. Bogen følger samme skabelon som de to tidligere bøger, hvor vi i første halvdel får en solid intro til regionens historie, druer, produktionsmetoder, klassifikationer og så videre. Anden halvdel byder på en gennemgang af 90 forskellige producenter med info om deres produktionsmetoder og forskellige vine – og Franks personlige mening og smagnoter.

Generelt er jeg kæmpe fan af første halvdel, hvor Frank skriver med overskud, overblik og ikke mindst personlighed. Vi får en meget grundig introduktion til alt der er værd at vide om Champagne. Det hele er fortalt nøgternt og overbevisende samtidig med, at Frank ikke er bange for at lave subjektive vurderinger eller smide en lille personlig anekdote. Denne stil gør, at det aldrig bliver kedeligt til trods for, at vi virkelig kommer i dybden. Kæmpe cadeau til Frank for at gøre stoffet vedkommende!

Et digert opslagsværk

Anden del af bogen med de 90 producentgennemgange giver klart mest mening som et opslagsværk, hvilket både er en styrke og en ulempe. Det fede er, at Frank kommer nogenlunde i dybden med de fleste af de udvalgte producenter. Det ærgerlige er, at der natuligt nok er rigtig mange, som ikke er taget med. Ud af de fire producenter, som vi skal besøge, er kun én af dem med i hans bog (Taittinger).

Det trækker dog ikke ned i den store sammenhæng, for selvfølgelig kan alle ikke tages med. I hans bøger om Bourgogne og Barolo er bogens anden del opdelt efter de forskellige regioner og det synes jeg på en eller anden måde er mere charmerende end denne lange producentgennemgang. Men omvendt så er Champagne jo langt mere fokuseret på producenter end regioner og derfor giver Franks disposition rigtig god mening.

En lille mangel – og et kæmpe plus

En lille mangel er gennemgangen af gastronomien, som bliver lidt tynd i forhold til bøgerne om Bourgogne og Barolo. Det skyldes selvfølgelig at de to regioner nok er lidt mere interessante rent gastronomisk i forhold til Champagne, men det havde nu været lækkert med lidt anbefalinger af restauranter, vinbarer og egnsretter.

Til sidst skal lyde en kæmpe ros af bogens illustrationer. Frank har igen allieret sig med fotograf Robin Skjoldborg, som også har leveret alle fotos til Bourgogne og Barolo bøgerne. Jeg forstår godt at Frank holder fast i Skjoldborg. Hans billeder er decideret fabelagtige og løfter bogen helt vildt. Det er en fornøjelse bare at sidde og bladre gennem bogen og fordybe sig i billederne. Specielt er billederne hvor producenterne arbejder med vinen virkelig interessante og noget man for sjældent ser.

Køb den og læs den

Hermed en kæmpe anbefaling af Søren Franks bog Champagne. Han fortsætter det sikre, velafprøvede format fra sine tidligere bøger, men det gør ikke noget, for formatet fungerer super godt. Som læser er jeg underholdt og jeg oplever at jeg får et dybt, autentisk indblik i Champagne. Nu glæder jeg mig bare til at komme derned og opleve området i virkeligheden…

Et af Robin Skjoldborgs flotte, indsigtsfulde billeder. Her fra producenten Selossé, hvor der lige fyres en gang sukker i vinen.